CARE-penge til et godt børneliv

Hvert år går friskolens CARE-indsamling til vigtige projekter i Ghana. I år støtter vi tre velkendte projekter, og så har et helt nyt fundet vej, når vi i år også har penge med til forældreløse børn.

Hvert år gør friskolelever og -personale sig umage med at forberede og afvikle en dejlig CARE lørdag, så vi sammen kan rejse penge til alle de gode formål, vi støtter i Ghana.

Pengene tager vores 9. klasse med, når de drager til Ghana i februar, og vi glæder os allerede til at kunne overrække vores indsamling til de projekter, vi støtter.

Skole og børnehave
På vores venskabsskole i byen Tamale gør lærerne et fantastisk stykke arbejde for eleverne, men de har kun ganske få midler at drive skolen for. Derfor går vores støtte til alt lige fra legeredskaber og arbejdsredskaber som blyanter og hæfter til skolemøbler og alle former for vedligehold. På trods af de få midler oplever vi hvert år, hvordan skolen er drevet med omsorg og hjertelighed, og eleverne er dybt taknemmelige for deres skolegang.

Vi støtter også en børnehave for børn af forældre, der ikke selv har råd til at sende deres børn i børnehave. Driften af børnehaven er dansksponsoreret, og som en del af projektet forsøger man at hjælpe de arbejdsløse forældre i arbejde, så de selv kan sikre deres børns videre skolegang.

Et nyt projekt til forældreløse børn
Når vi hvert år rejser til Ghana, bor vi i byen Tamale – den har vi kendt og boet i siden den allerførste tur the Ghana i 2019. Næste lige så længe har vi støttet et danskoprettet bibliotek i landsbyen Balon. Biblioteket støtter vi med penge til køb af nye bøger og vedligehold af bøger. Biblioteket gør en enorm forskel for både børn og voksne, som alle får både styrket evnen til at læse, og de opdager at læsningen kan give dem mere og ny viden.

Som noget helt nyt skal friskolens CARE-penge i år også gå til et projekt, der støtter børn, som har mistet begge deres forældre. Vi støtter her også gennem et danskstøttet projekt, så disse børn kan komme i skole og bo hos slægtninge.

Sidste år sprang vi alle rammer og satte rekord, da vi kunne tage 50.000 kroner med til Ghana – og vi håber på endnu et år med et flot beløb. Alle kroner tæller, for elevernes støtte gør stor gavn i de forskellige støtteprojekter.